Pär och hans papperskorg

Det här har jag länge varit tyst om. Undvikit som ämne helt, faktiskt. Och det finns en anledning. Men nu glider tankarna mera och mera åt dessa specifika håll, eftersom jag skall tillbaka i augusti. Jag skall vara lärare igen…

Det finns en del att diskutera, nu lagom till valen. Här följer ett av mina favoritämnen:

Vi tar ett exempel från en av mina favoritböcker – Barnaboken. (Ja-a, nu igen… ) Där möter vi Pär, som kissar i papperskorgen, i skolan. Pär är tonåring. Pär ertappas av en av sina lärare, som blir topp tunnor rasande. Han läser lagen över Pär, som nu får som uppgift att rengöra papperskorgen, och två andra till. Medan Pär håller på med detta kommer en annan lärare gåendes i korridoren. Han undrar vad Pär pysslar med. Lärare nummer ett säger att papperskorgarna var så skitiga, att Pär här ställde upp på att rengöra några av dem. Han skyddar Pär inför sin kollega, och nämner inte kissandet. Vilket Pär är oändligt tacksam över, naturligtvis. Pär kissar inte i papperskorgen mera.

Ursäkta, men suck. Man önskar att det såg fortfarande ut så här Anno Domine 2006, i den svenska skolan. Istället ser det ut så här:

Pär, munderad i militärkängor, grön munkjacka med svenska flaggan på ena ärmen, och rakad skalle, står och kissar i papperskorgen. Ivrigt påhejad av sina 18 manliga klasskamrater, som står i en cirkel runt omkring Pär. Det låter ”ööööööööhhhh”, om dessa tonåringar, samtidigt som det applåderar Pär. En bit ifrån står klassens tjejer, tio stycken. De ser lite lätt äcklade ut. I samma korridor står också Pärs parallellklass, som också väntar på lektion.

Nu kommer den undervisande läraren, som skall ha Pärs klass. Han ser vad som händer. Och blir, precis som i Barnabokens exempel, topp tunnor rasande. På skala 1-10 är han nu på elva, och står och skriker högröd i ansiktet, visar med hela armen var städskrubbet står, och talar om med mycket stora bokstäver (så stora som finns) vad han anser om Pärs uppförande, och vad denne har nu att göra. Vad händer nu? Jo…

Pär blir precis lika rasande, står och skriker tillbaka på samma volym elva, (av tio möjliga) att han inte alls tänker rengöra några djävla papperskorgar, att han skiter fullständigt i vad läraren tycker, och nu hänger våld mot lärare i luften. Pär är nämligen minst lika lång som den undervisande läraren, och några vuxenauktoriteter har han inte haft sedan trotsåldern, då pappan stack, och mamman gav upp. Vilket inte är Pärs fel, men det är ett sidospår. Nu sparkar Pär upp ytterdörren, och sticker iväg, högförbannad, mot mopedstället, där han tänker röka en cigg. Läraren kan välja mellan två saker. Att följa efter. Eller att öppna lektionssalen, och påbörja den lektion som nu är sju minuter försenad. Han har nämligen 28 elever förutom Pär, som han skall ta hand om. Han kan inte, har inte tid eller möjlighet, att följa upp detta här och nu. Han skall ha lektion, och ungarna skall ha nationella prov i hans ämne nästa vecka, och förresten är lektionen bara 40 minuter lång. Varav han nu har avverkat sju. Problemet är, att han inte har mer tid med Pär än vad han har med de resterande 28, och han kan inte lägga hela lektionen på att jaga Pär.

Vit av ilska öppnar han dörren till salen, och håller sin lektion. Efter lektionen stegar läraren till personalrummet, där han slår upp Pärs mammas jobbnummer. Han vill att mamman skall komma och hämta hem sin son, som vägrar att göra som han blir tillsagd. Numret är ett mobilnummer, och medan läraren slår den, kommer han på att mamman ju jobbar som busschaufför. Så hon kan inte svara på några mobilsamtal mitt under en arbetsdag. Han tvingas lämna ett meddelande. Som han vet att hon inte kommer att svara på. Det är inte första gången han ringer det numret.

Efter detta använder nu Pärs lärare sin icke-existerande lunchrast till att leta reda på Pärs mentor, och redogöra för henne vad som hänt. Båda vet, att det kommer att bli ytterligare en elevvårdskonferens. (EVK, hädanefter.) Efter diskussionen med mentorn, stegar läraren iväg mot rektorsexpeditionen. Han vill nämligen, att EVK; n blir av så snart som möjligt. På rektorns anslagstavla finns ett meddelande. Hon är på kurs måndag till onsdag. Det är måndag idag. Alltså får Pärs lärare återkomma på torsdag…

På torsdag söker Pär upp rektorn, redogör för måndagens händelser, och kräver EVK omedelbart. Rektorn tar upp sin kalender och börjar bläddra. Nja, omedelbart lär det inte bli. Det finns många andra, redan bokade EVK; n, och så finns det möten, och röda dagar, och ledigheter… vad sägs om den 28: e nästa månad? Alltså rätt så exakt en månad efter händelsen med papperskorgen. Det bokas in en EVK klockan 08.00 den 28/5.

Dagen för EVK; n befinner sig följande personer på plats i konferensrummet: Pärs mamma, Pärs mentor, Pärs lärare som såg händelsen, elevvårdsteamets representant, rektorn… men ingen Pär. Pärs mamma förklarar med gråten i halsen att hon helt enkelt inte fick upp Pär så tidigt på morgonen, han har tydligen varit uppe till klockan två natten innan, och det gick inte, oavsett vad hon hotade med eller lovade. Konferensen börjar. Man konstaterar att Pärs uppförande är bortom all kritik. Man kommer överrens om att Pär skall följa med vaktmästaren på hans rengörningsrunda redan nu på torsdag, för att gottgöra för den i kissade papperskorgen. Man skriver protokoll. Men Pärs underskrift kan man ju tyvärr inte få. Pärs mentor får som uppgift att informera Pär om hans uppgift.

På torsdagen står vaktmästaren på utsatt tid och väntar på Pär. Som inte kommer. Vaktmästaren står och väntar i en kvart, varefter han ilsket muttrande beger sig ensam ut på sin runda. Han har ingen tid eller möjlighet att börja jaga runt skolan i jakt efter Pär. Han skriver en lapp, vilken placeras i mentorns fack. När mentorn får reda på att Pär aldrig dök upp, tar hon ett allvarligt snack med Pär. Som svär på att han inte tänker följa med på någon rengörningsrunda, och att han inte fattar varför alla fortfarande hänger upp sig så på en händelse som är, vid det här laget, över en månad gammal. Vem bryr sig?

Klassföreståndaren vet, att man inte kan ta handen om handen på en kille på fjorton år. En ny EVK tillkallas, den här gången redan den 5/6, klockan elva. Tiden är hyfsad, så den här gången är Pär med. Han gör väldigt klart för alla vuxna, att han inte tänker gå omkring och rengöra några djäkla papperskorgar. De vuxna förklarar, och pratar. Inget hjälper. Pär är orubblig. Slutligen säger rektorn, att då missar Pär tyvärr klassresan till Berlin, som skall bli av redan samma vecka. Hon kan inte skicka iväg en elev utomlands, som vägrar att följa skolans regler, och lyda de vuxna. Pär blir vit i ansiktet, och svart i ögonen. Berlin är ball. Den resan hade han sett fram emot. Men han kan inte ge upp nu. Så då får han väl missa den satans skitresan då, då.

Pär kissar inte i papperskorgar längre. Tror det. Följande dag efter EVK; n tänder Pär eld på papperskorgen. Ridå, som man säger.

Varför ser det ut så här, och varför är systemet så fullständigt tandlöst?

Så som jag ser det beror det på två, av varandra hängande anledningar:

1)      i Barnaboken utgår man ifrån att Pär ser läraren som en vuxen auktoritet, och att när denne ryter till, visar med hela sitt jag att Pärs beteende inte är acceptabelt, bleknar Pär, och gör som han blir tillsagd. Pär blir också skyddad mot den andre läraren.

I verkligheten fungerar inte detta, eftersom Pär inte har haft några vuxenauktoriteter i sitt liv sedan han var 2,5. Då försvann pappan, och mamman blev ensam kvar med en trotsherre, som hon svek genom att inte bemöta trotset alls. Nu är han fjorton, och skriker man åt honom skriker han tillbaka. Det har han gjort länge. De vuxna runtomkring honom har inte tid med honom. Alla undervisande lärare runtomkring honom har alltid, i alla lägen honom, och 28 elever till, och förutom Pärs klass fyra-fem klasser till, med 29 elever vardera i, i vilka det finns andra Pärs…

Vad gäller mamman har hon inte varit någon auktoritet för Pär på 12 år, och några andra vuxna finns det inte i Pärs liv, eftersom ”familjen” inte umgås särskilt mycket med andra. Vuxenvärlden har alltså svikit Pär rakt igenom alla skolbyten (och de är några stycken), rakt igenom alla konferenser (inte få de heller) och all pappersexercis.

2)      Man har ingen förvisning att ta till, eftersom Pär och hans kolleger är redan förvisade…

Som det så mycket riktigt påpekas i Barnaboken bygger vårt samhälle på att folk uppför sig. Följer man inte trafikreglerna, blir man fråntagen sitt körkort, och därmed förvisad från bilisternas skara. Slår man ihjäl folk får man inte vistas bland andra människor, utan blir förvisad till ett fängelse. Så här fungerar det på alla andra ställen i samhället, förutom i skolan. Barnen är redan förvisade: de är i skolan därför att det inte finns någon plats för dem i de vuxnas vardagsverklighet. Ursäkta, men det är faktiskt sant. Och man kan inte förvisa dem vidare från förvisningen… vart skulle det vara? Det krävs så ofantligt mycket mer än en i kissad papperskorg för att Pär skall bli avstängd från skolan. Så när det gäller fallet med papperskorgen, har systemet inget att ta till. Inget. (Ryter läraren tillräckligt högt är det han som får en erinran…) EVK har aldrig löst någonting, inte som jag har sett under mina sex år på olika skolor. Det vet Pär, och hans kolleger. I vissa fall bryr de sig inte ens att komma dit. De vet att EVK; n är till för att rädda de vuxnas ansikten. Så att vi har någon form av pappersexercis att peka tillbaka på, när Pär slussas vidare till gymnasiet, eller mer sannolikt, det individuella programmet… ”Vi har engagerat oss i Pär. Vi har gjort någonting.”

Snack. Vi har inget gjort alls. Frågan kvarstår. Vilket parti skall du rösta på? Jag letar efter den, som säger helt öppet att det inte fungerar, och kommer aldrig att fungera, med 28-31 elever i samma klassrum. ”Individbaserad undervisning.” Ett skämt bland andra, men vilka skrattar? Inte jag, och inte Pär.


Kommentarer
Postat av: /LO

Fantastiskt bra skrivet - inte första gången.
Jobba för att få den publicerad - tycker i alla fall jag.

Kram!

2006-06-30 @ 09:03:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback